רכב חשמלי: שאלות ותשובות

כל מה שרציתם לדעת על רכב חשמלי

 

אחרי שתקראו את השאלות והתשובות לא תבינו איך לא התקדמתם עד עכשיו לאחד כזה…

 

ריכזנו עבורכם את כלל המונחים בעולם הרכב החשמלי, מוזמנים להכנס למילון המונחים לעולם החשמל

מדינות רבות בעולם רואות ברכב החשמלי פתרון מיטבי לבעיית הזיהום הקשה, הנוצרת על-ידי מסה אדירה של כלי רכב המונעים על ידי מנועי בערה פנימית. לזיהום הזה יש משמעויות בריאותיות וכלכליות דרמטיות. החיפוש אחר מקורות אנרגיה זולים יותר ומזהמים פחות – לצד ניתוק התלות הבעייתית בשוק הנפט התנודתי – גורמות למדינות רבות לעודד רכישת רכבים חשמליים באמצעות שורה ארוכה של תמריצים.

במהלך השנים הקרובות, מדינות רבות באירופה יאסרו מכירת כלי רכב עם מנועי בערה פנימית ו/או כניסת כלי רכב מסוג זה לתחומי ערים מרכזיות. בנורבגיה ובהולנד תיאסר לחלוטין מכירת כלי רכב מונעי דלק ב-2025, פריז תאסור כניסת רכבי בנזין ודיזל לתחומה כבר ב-2030, וזוהי – כאמור – רק קצה הרשימה. המהפכה החשמלית כבר כאן, היא מתרחשת לנגד עינינו ובשנים הקרובות רק תצבור עוד תאוצה.

ישראל – כמעצמה של טכנולוגיה עילית וחדשנות – מצטרפת למהפכה, ומשרד האנרגיה מקדם פריסת תשתית ציבורית משמעותית לטעינת רכבים חשמליים, ומאיץ משמעותית את התהליך.

רכב חשמלי הוא רכב שבו ההנעה מתקבלת ממנוע חשמלי, וזאת בניגוד למנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) המותקן ברכב קונבנציונלי. מקור האנרגיה ברכב חשמלי הוא החשמל האגור בסוללות. מהן, מועבר החשמל אל מנוע או מנועים חשמליים מבוקרי מחשב, שמניעים את גלגלי המכונית. מנוע חשמלי הוא בעל ניצולת אנרגיה גבוהה הרבה יותר מאשר מנוע בעירה פנימית: אין בו את אובדן האנרגיה שנובע מיצירת חום או מריבוי של חלקים נעים.

מערכת הנעה חשמלית מלאה (EV) נחשבת כיום למתקדמת ביותר מסוגה. מערכת הינע חשמלית נעזרת במספר קטן של רכיבים עיקריים כדי לייצר תנועה – מנוע חשמלי, סוללה ורכיבי טעינה. הסוללה, בדומה למכל הדלק, אוגרת בתוכה את האנרגיה הדרושה להפעלת המנוע (חשמל) והוא זה שאחראי על הנסיעה. מאחר ולא נעשה כל תהליך שריפה בהינע חשמלי, אין תופעות לוואי של זיהום, רעש, חום וכדומה ולכן הרכב החשמלי מציע תנועה נקיה לגמרי, חרישית וחלקה. הרכב החשמלי נהנה גם מעלות תחזוקה זולה באופן משמעותי בשילוב עלות נמוכה של האנרגיה, מה שהופך את השימוש ברכב חשמלי לכלכלי מאוד.

לא. הנהיגה ברכב חשמלי היא בדיוק כמו ברכב קונבנציונלי ואין צורך ברישיון מיוחד או בהכשרה כלשהי.

המרכיב המרכזי שמייקר מכונית חשמלית הוא עלות הסוללות, שהן מתקדמות טכנולוגית, צריכות לאגור אנרגיה רבה ולשמור על הקיבולת שלהן לאורך זמן. עם זאת, עלות הסוללות נמצאת במגמת ירידה, ויש גם תמריצי מס לרכישת רכב חשמלי, כמו מס קנייה (העומד על 10% עבור רכב חשמלי אל מול כ-83% אחוזים עבור רכב בנזין/דיזל) וקיימת הטבה בדמות שווי שימוש מופחת לרכב צמוד ממקום העבודה.

המזגן ברכבים חשמליים יעיל בהרבה מהמזגן ברכבים בעלי מנוע בעירה פנימי בזכות העובדה שהמדחס יכול להשתמש במתח גבוה
והוא כמעט ולא מתאמץ. בחישוב גס המזגן צורך בין חצי אחוז לאחוז, מקיבולת הסוללה בכל שעה.

הדלקת אורות היא זניחה לחלוטין ואינה משפיעה בשום צורה מורגשת על טווח הנסיעה.

רכב היברידי משלב בין מנוע בנזין/דיזל למנוע חשמלי לשם הפחתת הזיהום הנפלט והוא נעזר בסוללה קטנה למדי. רכב PHEV (Plug In Hybrid) שומר על העיקרון של רכב היברידי, אבל מציע סוללות גדולות יותר אפשרות לטעינת הסוללה משקע חשמל ונסיעה ארוכה בהרבה על חשמל בלבד. רכב חשמלי מלא, נע בכוח החשמל בלבד והוא זקוק לטעינת חשמל בלבד, ולא לתדלוק קונבנציונאלי.

plug in hybrid electric vehicle

מערכת PHEV – פלאג אין היברידי חשמלי מאחדת למעשה שתי שיטות הנעה – מנועי בערה פנימית והינע חשמלי. שיטה זו מאפשרת לרכב ליהנות מכל העולמות – ליהנות מנסיעה על טהרת החשמל למרחק של עשרות קילומטרים, ללא זיהום או רעש, לאחר טעינת הרכב מעמדת טעינה או שקע ביתי וכן ליהנות מטווח נסיעה גדול שאינו מוגבל בטעינה בזכות השימוש במנוע הבערה. בזמן שילוב שתי יחידות הכוח – הבנזין והחשמל במצב היברידי, מושגת גם צריכת דלק נמוכה ביותר ולכן גם עלויות שימוש נמוכות.

 

במפרט יש נתון של צריכת חשמל וואט לשעה/ק"מ, וניתן להשוות את הנתון הנ"ל. כמו כן, ניתן להסתכל על טווח הנסיעה המוצהר על פי תקן WLTP (תלוי בגודל הסוללה ובצריכת החשמל המושפעת מאופי הנהיגה, תוואי הדרך, אקלים ויעילות אנרגטית של הרכב ).

רק מוסך בעל רישיון משרד התחבורה לטיפול ברכבים חשמליים והיברידיים יכול לטפל ברכבים אלו לפי דרישות החוק. מרכזי השרות המורשים של לובינסקי עוברים בנוסף הכשרות והדרכות יצרן לדגמי הרכב הספציפיים, כבר היום יש לנו מספר מרכזי שירות מורשים לטיפול ברכב חשמלי.

הטיפול ברכב חשמלי כולל בדיקות פיזיות כלליות של הרכב (בלמים, מפלסים, וכו'), בדיקות מערכות הרכב והסוללה עם מחשב אבחון יעודי, החלפת מסנן מזגן ומילוי נוזל לניקוי שמשות. יש לפעמים גם טיפולים הכוללים החלפת נוזל בלמים ובדיקה והחלפת נוזלי קירור במידת הצורך (בהתאם לנדרש) וכו', בהתאם להוראות היצרן לדגם הרכב הספציפי.

במפרט יש נתון של צריכת חשמל וואט לשעה/ק"מ, וניתן להשוות את הנתון הנ"ל, כמו כן להסתכל על טווח הנסיעה (תלוי בגודל הסוללה ובצריכת החשמל המושפעת מאופן הנהיגה).

המדינה מעניקה הטבת מס של 35% מס עבור רכישת רכב חשמלי אל מול 83% מס עבור רכישת רכב דיזל/סולר. המדינה מעודדת רכישת כלי רכב חשמליים, מכיוון שכלי רכב חשמליים יקרים יותר מרכבי בנזין/דיזל היא מעניקה הטבת מס משמעותית. עובד אשר יבחר לקחת ממקום העבודה רכב צמוד מונע חשמלי יזכה להטבה של 1,200 שקלים בשווי השימוש. עובד אשר יבחר לקחת ממקום העבודה רכב צמוד PHEV יזכה להטבה של 900 שקלים בשווי השימוש.

תיתכן ירידה מסוימת בתפקוד הסוללה, אך היא צפויה להיות מינימלית לאורך שנים. אחריות היצרן מבטיחה את תקינות הסוללה ושמירה של לפחות 70% מהקיבולת המקורית במשך 8 שנים. במידה וישנה ירידה בקיבולת הסוללה היא תוחלף או תתוקן במסגרת האחריות בהתאם לנתונים הטכניים והנחיות היצרן.

לא – בדגמים החשמליים שלנו אין אפשרות להשכרת סוללה. הסוללה כלולה במחיר הרכב, אך אתם נהנים משקט נפשי עם אחריות של 8 שנים או עד 160,000 ק"מ.

בדומה לסוללה של טלפון סלולארי, בכל כלי הרכב החשמליים טווח הנסיעה מצטמצם מעט עם הזמן, ההערכה היא להפחתה של עד 10% לאחר 8 שנים, מותנה בכך שהסוללה הוטענה בעיקר בעמדות טעינה רגילות AC. הטענה תכופה בעמדות טעינה מהירות DC עלולה להאיץ את קצב הפחתת טווח הסוללה.

מדובר בטעינת הסוללה ע"י ניצול אנרגיית הבלימה של הרכב

קצב הטעינה איננו ליניארי ותלוי גם בטמפ' הסוללה ורמת הטעינה ככלל אצבע ניתן להגיד לדוגמא כי בטעינת DC הזמן הנדרש להטעין מ-80% ל-100% שווה לזמן הנדרש מ-0 ל-80%. בכל מקרה קצב הטעינה בשלבים האחרונים של הטעינה יורד.

טעינה בעמדה תלת פאזי מהירה יותר מחד פאזי.

לא, המכוניות החשמליות שלנו אינן יכולות לגרור.

כן. ניתן לבצע חידוש רישיון לרכב בכל מכון רישוי מורשה (שעבר הסמכה לרכב חשמלי).

המכוניות החשמליות שלנו מצוידות בשקעי CCS (מערכת טעינה משולבת), כך שניתן לטעון אותן בעמדות טעינה סטנדרטיות, בשקע טעינה ביתי או בעמדת טעינה מהירה ציבורית.
למכוניות מסוג Plug In Hybrid יש שקע טעינה Type 2, אשר מתאים לטעינה מסוג mode 2 – שקע טעינה ביתי mode 3 – טעינה בעמדה סטנדרטית.

התקינה הישראלית המתגבשת היא לשקע CCS/ TYPE2 כמקובל באירופה משנת 2014
בכל כלי הרכב החשמליים וההיברידיים שלנו יש שקע טעינת AC מסוג TYPE2
בכלי הרכב החשמליים יש גם שקע טעינה מהירה (DC) מסוג CCS2 (Combined Charging System).

מחיר הרכישה הראשוני של מכוניות חשמליות יקר יותר, אך העלויות השוטפות שכוללות הוצאות טעינה, תחזוקה ועוד נמוכות הרבה יותר, ויש הטבות מס ותמריצים אחרים – כך שהעלויות מתקזזות לאורך תקופת הבעלות על המכונית. לכן אנו מעודדים את כל הלקוחות להעריך את עלות הבעלות הכוללת של המכונית, ולא להסתכל רק על מחיר הרכישה הראשוני.

הדלקת אורות היא זניחה לחלוטין ואינה משפיעה בשום צורה מורגשת על טווח הנסיעה.

המזגן ברכבים חשמליים יעיל בהרבה מהמזגן ברכבים בעלי מנוע בעירה פנימי בזכות העובדה שהמדחס יכול להשתמש במתח גבוה והוא כמעט ולא מתאמץ. בחישוב גס המזגן צורך בין חצי אחוז לאחוז, מקיבולת הסוללה בכל שעה.

בדומה לרכב בנזין\דיזל, עלות הביטוח משתנה מלקוח ללקוח בהתאם לעבר הביטוחי, למקום המגורים ומשתנים נוספים, ישנן שאינן דורשות מיגון. כל אלו, בהתאם לשיקול חברת הביטוח.

כלי הרכב החשמליים נמצאים בקדמת הטכנולוגיה הבטיחותית בעולם הרכב וכל נהג יוכל לנהוג בו בקלות.

לא. אין סכנה ממשית לגעת ברכב כשהוא רטוב. גם רכב חשמלי טבול במים אינו מהווה סכנת התחשמלות למי שמסביבו או שנוגע בו.

שירות לקוחות אופל עומד לרשותך גם בוואצאפ – 0529658796 א'-ה' 08:00-17:00

מוזמנים לפנות אלינו מחוץ לשעות הפעילות ונשמח לעזור לכם בהקדם האפשרי

מעוניינים לקבל פרטים נוספים?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בקרוב

סוללה והטענת רכב חשמלי

את התדלוק המוכר לכם תחליפו בחיבור פשוט של תקע מעמדת טעינה או שקע כוח למכונית החשמלית שלכם. קיימים מספר סוגים של עמדות טעינה, עמדות "רגילות" בזרם AC, ועמדות מהירות בזרם DC המאפשרות טעינה מהירה במיוחד.

על פי התקנות במדינת ישראל, בבית, מותר לחבר רכב חשמלי לשקע כוח, (שקע שנראה בדיוק כמו כל השקעים הרגילים בבית אבל מותאם להספק
גבוה) ואסור להטעין בעזרתו יותר משעתיים רצופות, או לשקע חשמל תעשייתי. השקעים האלו ניתנים להתקנה על ידי כל חשמלאי מוסמך.

אופי טעינת הרכב הוא תלוי צרכים. הטעינה האידיאלית הנה טעינת לילה או במהלך שעות העבודה או חניה ממושכת בעמדה סטנדרטית. אולם בנסיעות ארוכות, ניתן לטעון את הרכב גם בעמדות מהירות לשם הארכת טווח הנסיעה בזמן מינימלי. טעינה מהירה DC עשויה להשפיע על אורך חיי הסוללה מעט יותר מאשר טעינת AC, לכן מומלץ להשתמש בטעינת DC רק במקרה הצורך.

הרבה ממקומות העבודה מציעים, או יציעו בקרוב, מקומות חניה הכוללים עמדות טעינה. בנוסף, ניתן להטעין את הרכב בעמדות ציבוריות אשר קיימות היום, ורבות נוספות יוקמו בעתיד בקניונים, תחנות דלק וברחובות.

ישנן עמדות טעינה ציבוריות הפזורות ברכבי הערים ובתחנות דלק נבחרות, כמו כן, ניתן להשתמש באפליקציות ייעודיות שסוקרות את כל עמדות הטעינה בפריסה ארצית, לדוגמה באפליקציית waze או באפליקציות השונות של חברות הטעינה.

אין חשש להתחשמלות בגלל תנאי מזג אוויר, הרכב מותאם לשימוש בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

כן. כבל הטעינה ננעל כאשר נועלים את הרכב ולא מאפשר את הניתוק לפני פתיחתו של הרכב.

הרכב מתריע מראש, כך שהנהג לא יופתע מכך שהחשמל נגמר בפתאומיות. במקרה שנגמר החשמל, יש לנסוע לעמדת טעינה/שקע מתאים ולהטעין את הסוללה.

כאשר הרכב חונה, ניתן לצפות לירידה של 3% בחודש בקיבולת הסוללה, בעיקר בגלל תהליכי בקרה ובדיקה עצמית שמתרחשים באופן קבוע בתוך הסוללה.
מומלץ במקרים של חניה ארוכה, לנתק את מצבר ה12 וולט על מנת לשמור עליו.

בשימוש בשקע ביתי – עפ"י הנחיות חברת חשמל לישראל שימוש בהתקן הטעינה לא יעלה על שעתיים רצופות.

הרכב מגיע יחד עם הסוללה והיא שייכת ללקוח.

בהחלט כן, הנהג מקבל התרעה לטווח הנסיעה הנותר, לאורך כל זמן הנסיעה ישנו חיווי המציין את מספר הקילומטרים שנותרו לטעינה.

 

ברכב חשמלי בעת בלימה מתבצעת טעינה חוזרת של האנרגיה המאפשרת להאריך את טווח הנסיעה.

הסוללה ממוקמת בחלקו התחתון של הרכב, ולכן היא איננה פוגעת בנפח תא המטען או במרווח בתא הנוסעים.

עלות למחזור טעינה מלא בטעינה ביתית הינה כ-25 שקלים (בהתאם למחירון חברת החשמל), עבור טווח נסיעה של עד כ-263 ק"מ.

תעריפי טעינה בעמדות ציבוריות יקבעו ע"י ספקי העמדות.

כמובן. תחילה, יש לקבל אישור להתקנת עמדת טעינה מדיירי הבניין, מאחר ועמדת הטעינה אינה ניידת, יש צורך בחניה פרטית קבועה.

בדומה לסוללה של טלפון סלולארי, בכל כלי הרכב החשמליים טווח הנסיעה מצטמצם מעט עם הזמן, ההערכה היא להפחתה של עד 10% לאחר 8 שנים, מותנה בכך שהסוללה הוטענה בעיקר בעמדות טעינה רגילות AC. הטענה תכופה בעמדות טעינה מהירות DC מאיצה את קצב הפחתת טווח הסוללה.

אנו עובדים עם עמדות של מספר חברות גדולות ומובילות בישראל בתחום ולכל עמדה יש אחריות עפ"י תנאי החברה.

לא. כלי רכב חשמליים תוכננו לעמוד בכל סוגי התאונות ומציעים בטיחות זהה או אף טובה יותר מרכב בעל מנוע בערה פנימית.

כן. אפשר לטעון רכב חשמלי בגשם ללא בעיה. אין לעשות זאת במקרים בהם הרכב או האזור בו אנו עומדים מוצף לחלוטין מים.

לפני שהסוללה מתרוקנת לחלוטין הנהג יקבל התראות רבות והרכב יגביל את הספק המנוע באופן יזום והדרגתי, על מנת להזהיר את הנהג ולהימנע מראש מהתרוקנות מוחלטת של הסוללה. במידה וזה קרה הרכב יעצר וצריך לגרור אותו לעמדת טעינה, או להטעין במקום.

הסוללות היום הן מודולריות לחלוטין (אפשר להחליף כל חלק בהן). אין צורך להחליף את כל הסוללה אלה אם כן הוסב לה נזק משמעותי. את הסוללה מחליפים, אם יש צורך, במרכז שירות מורשה שדואג לארוז אותה ולהחזיר ליצרן.

בניגוד למנוע בעירה פנימית שממשיך לעבוד גם כשהרכב עוצר בפקק, מנוע חשמלי אינו צורך חשמל כלל כאשר הרכב עומד. זו הסיבה שרכבים חשמליים הרבה
יותר יעילים לזחילה בפקקים מאשר רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית.

נכון. לפני התרוקנות מלאה של הסוללה הנהג יקבל איתותים רבים שנועדו למנוע מצב זה. במצב של התרוקנות מלאה יש לגרור את הרכב לעמדת טעינה או לבצע טעינה במקום.

הדבר הראשון בו תחושו כשתנהגו ברכב חשמלי הוא השקט!
במנוע חשמלי אין כמעט חלקים נעים והוא אינו מרעיש. הנסיעה לא רק שקטה מאוד אלא גם חלקה ונטולת רעידות. זמינות הכוח המידית, מתקבלת חוויית נהיגה עוצמתית, שקטה וחלקה במיוחד.

1500 ₪ להתקנה סטנדרטית והעמדה בבעלות הלקוח

טווח הנסיעה של רכב חשמלי תלוי בגורמים רבים, כמו הספק הסוללות, אופי הנהיגה, תוואי הדרך, טמפרטורה והמשקל העצמי של הרכב.

בעבר, רכבים חשמליים סבלו מטווחי נסיעה קצרים יחסית, אך כיום, הודות להתפתחות הטכנולוגית בתחום הסוללות ואגירת האנרגיה, הם מציעים טווח נסיעה ארוך ומספק.

כלי רכב חשמליים אינם זקוקים לתיבת הילוכים משום שמנוע חשמלי מייצר אל כל כוחו כבר מהסל"ד הראשון. חווית הנהיגה זהה לרכב אוטומטי רגיל עם מנוע בנזין/דיזל.

על מנת להביא את הרכב למצב נסיעה – "מוכן", יש ללחוץ על כפתור START STOP  כאשר השלט נמצא בתוך הרכב ודוושת הבלם לחוצה. בשלב ראשון במקרה שהרכב לא "מניע" או לא נוסע, יש ללחוץ על כפתור STOP START תוך כדי לחיצה חזקה מהרגיל על דוושת הבלם, על מנת לוודא שהרכב מזהה את הלחיצה על הדוושה. כאשר הרכב נמצא במצב נסיעה, נורית "מוכן" (READY) בצבע ירוק, דולקת בלוח השעונים.

דרגת הזיהום של היא 1 (הדרגה הנמוכה ביותר), מכיוון שהרכב איננו פולט מזהמים לאוויר.

צריכת החשמל מושפעת מצורת הנהיגה, בדומה לרכב בנזין/דיזל. בירידות, ניתן להטעין את הרכב על ידי שימוש בבלימה רגנרטיבית (מערכת ה-KERS), שהופכת את אנרגיית הבלימה לחשמל. נסיעה עירונית ברכב חשמלי צורכת אנרגיה נמוכה יותר אל מול רכב בנזין/דיזל.

בדומה לנהיגה ברכב רגיל (בנזין/דיזל), צורת הנהיגה משפיעה על צריכת החשמל גם ברכב חשמלי.

לא. הרכב החשמלי מציע מקור אנרגיה זמין, מרגע הלחיצה על דוושת התאוצה, דבר המאפשר שיפור ביצועים.

עלויות האחזקה של רכב חשמלי נמוכות משמעותית מרכב בנזין/דיזל מקביל.

בשנתיים הראשונות דמי האחזקה הם ללא עלות ומהשנה השלישית התשלום יעמוד על כ-250 ₪ לשנה.

לובינסקי ממשיכה להרחיב את תשתית הטעינה לרכב חשמלי בישראל ולאחר הקמת עמדות טעינה מהירות במרכז השירות בבאר שבע ובשורק, היא חונכת עמדת טעינה מהירה DC נוספת במתחם החברה שבשורק (מרק מושביץ 3, ראשון לציון). עמדה חדשה זו בעלת הספק של 180 קילוואט מאפשרת טעינה לשני כלי רכב בו זמנית באמצעות שני שקעי CCS. כעת ניתן לטעון בטעינה מהירה במקום שלושה כלי רכב במקביל. עמדות אלה וכל שאר עמדות הטעינה המהירות של לובינסקי יפעלו 24 שעות בכל ימות השבוע.

לקוחות לובינסקי ייהנו גם בעמדה זו מ-15 דקות הטענה ראשונות חינם.

מעוניינים לקבל פרטים נוספים?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בקרוב