• דרגת זיהום
    • 1
  • רמת אבזור בטיחותי
    • 4

חשמל באוויר – רכב היברידי , חשמלי או היברידי נטען?

המהפכה החשמלית משנה את פני ענף הרכב, כדי להצטרף אליה תוכלו לבחור ברכב בעל יחידת הנעה היברידית, היברידית-נטענת PHEV)) או חשמלית טהורה (BEV).

המהפכה החשמלית של ענף הרכב כבר כאן, וכל הנתונים האמפיריים מצביעים על כך. כדי להצטרף אליה, תוכלו לבחור ברכב בעל הנעה היברידית, היברידית-נטענת או חשמלית טהורה – להלן סקירה קצרה של שלושת סוגי ההנעה, וגם טעימה קלה ממה שיש למותג הגרמני אופל להציע לכם בתחום זה.

הנעה היברידית (Hybrid)

לרכב היברידי יחידת הנעה שמורכבת ממנוע בעירה פנימית ולצידו מנוע חשמלי. יש מספר סוגים של הנעה היברידית, כאשר ההבדל המרכזי הוא בין Mild-Hybrid ל-Full-Hybrid. במקרה של Mild-Hybrid, המנוע החשמלי והסוללות קטנים יחסית ואינם מניעים את הרכב בכוחות עצמם. המנוע החשמלי משמש כמנוע עזר להתנעת מנוע הבנזין, לתמיכה במערכות החשמליות כשמנוע הבנזין כבוי, ובמקרים מסויימים גם למתן תוספת כוח (Boost) בעת האצה או נסיעה מאומצת. לרכב Full-Hybrid לעומת זאת מנוע בעירה פנימית לצד מנוע חשמלי וצבר סוללות שלו גדולים יותר. מערכת הניהול הממוחשבת קובעת בהתאם לתנאי הדרך באיזה מנוע להשתמש, כאשר המנוע החשמלי משמש בעיקר לנסיעה בתוך העיר או למתן תוספת כוח במידת הצורך. מרבית הזמן מנוע הבנזין מניע את הרכב, אך בחלק מהרכבים ההיברידיים ניתן לנסוע גם נסיעה חשמלית טהורה, אם כי לטווחים קצרים ובמהירות נמוכה יחסית.  

הנעה היברידית-נטענת (PHEV)

רכב היברידי נטען (PHEV) נבדל מרכב היברידי רגיל בכך שהסוללות שלו ניתנות להטענה גם על ידי מקור מתח חיצוני כמו עמדת טעינה ואף שקע ביתי. הבדל נוסף הוא שברכב היברידי-נטען הסוללות גדולות ובעלות קיבולת גדולה יותר משמעותית מאשר ברכב היברידי רגיל ויכולות להניע את הרכב בכוחות עצמן.

מכונית היברידית-נטענת משלבת את הטוב משני העולמות: הנעה חשמלית נקייה וחסכונית לצד טווח נסיעה משולב גדול הודות למנוע הבעירה הפנימית. בדומה לרכב היברידי, גם רכב היברידי נטען (PHEV) נהנה מהטבת מס, אפילו משמעותית יותר מזו של רכב היברידי, בדמות מס קנייה של 30% (בתוקף עד 1/22) והטבת שווי השימוש שלו גבוהה יותר ועומדת על 1,000 ש”ח לחודש*.

הנעה חשמלית טהורה (EV)

רכב חשמלי טהור מונע אך ורק בכוח החשמל – אין לו מנוע בעירה פנימית כלל אלא מנוע (או מנועים) חשמליים וסוללות בעלות קיבולת גבוהה. כך ניתן לנצל עד תום את יתרונות ההנעה החשמלית עם אפס פליטת מזהמים ואפס צריכת דלק. חוויית הנהיגה חרישית ונטולת וויברציות ועלויות התדלוק (טעינת הסוללות) נמוכות באופן משמעותי מאשר ברכב עם מנוע בעירה פנימית.

טווח הנסיעה של רכב חשמלי בדרך כלל נמוך יותר מאשר זה של רכב בעל מנוע בעירה פנימית או רכב היברידי, אך מרבית המכוניות החשמליות כיום מציעות טווח נסיעה גדול מ-200 קילומטרים וככל שחולף הזמן הסוללות משתכללות וטווחי הנסיעה של רכבים חשמליים הולכים וגדלים. בנוסף, פריסת עמדות טעינה הולכת ותופסת תאוצה, אם כי עדיין עדיף להחזיק בעמדת טעינה ביתית עבור רכב חשמלי על מנת להטעין את הסוללות במהלך הלילה.

הטבות המס לרכב חשמלי משמעותיות, עם מס קנייה של 10% בלבד והפחתה של 1,000 שקלים לחודש בשווי השימוש. בנוסף, עלויות התחזוקה של רכב חשמלי זולות משמעותית שכן אין בו הרבה מערכות מכניות, חלקים נעים, שמנים וכיוב’.

הנעה חשמלית של אופל

אופל היתה המחלוצות ההנעה החשמלית עוד עם האמפרה שהושקה בשנת 2011 וזכתה בתואר “מכונית השנה באירופה” שנה לאחר מכן. כיום, מציעה אופל בישראל דגם אחד חשמלי טהור, ואחד בעל הנעה היברידית-נטענת.

אופל CORSA-e החדשה היא מכונית סופר-מיני מסוגננת ודינמית בעלת הנעה חשמלית טהורה. היא מצוידת במנוע חשמלי עם 136 כוחות סוס שמאפשר טווח נסיעה מרשים של עד 350 קילומטרים. את הסוללות שלה ניתן לטעון בטעינה מהירה ל-80% תוך 30 דקות בלבד!

הקורסה החשמלית דינמית במיוחד עם תאוצה מסחררת למאה קמ”ש תוך 8.1 שניות (מהר יותר מגרסאות הבנזין של הקורסה), והודות לכך שהסוללות ממוקמות מתחת למושבים יש לה מרכז כובד נמוך ויכולת דינמית גבוהה. כשמוסיפים לכל אלו עיצוב מלוטש ומודרני, חבילת אבזור עשירה ומערכות בטיחות אקטיביות, מתקבלת סופר-מיני איכותית, מתקדמת ומשתלמת.

אופל מציע גם דגם היברידי-נטען שהוא הדגם הבכיר של המותג – אופל GRANDLAND X PHEV. כאן תוכלו לבחור מבין שתי גרסאות היברידיות-נטענות עם 225 או 300(!) כוחות סוס. העיצוב הכוחני יחד עם הביצועים המסחררים (6.1 שניות למאה קמ”ש בגרסה בעלת 300 כוחות סוס) ורמות הגימור המפוארות יותירו אתכם חסרי נשימה…

הגרנדלנד בגרסת ה-PHEV החזקה עם 300 כ”ס מציע יתרון נוסף בדמות הנעה כפולה – יש לו שני מנועים חשמליים. בשתי הגרסאות ניתן ליהנות מנסיעה חשמלית טהורה וחרישית לטווח של יותר מ-60 קילומטרים.

בקרוב יצטרף להיצע דגם חדש ונוסף – אופל MOKKA-e החדש והחשמלי, רכב SUV מעוצב וחדשני בעל יחידת הנעה בעלת 136 כוחות סוס, ביצועים מחשמלים וטווח נסיעה של עד 320 קילומטרים.

אז אם אתם שוקלים להצטרף למהפכת ההנעה החשמלית (בסופו של יום כולם יצטרפו), דגמי אופל ירשימו אתכם עם שילוב מושלם בין עיצוב, לביצועים, לאבזור ולבטיחות – עם הנעה חשמלית טהורה או היברידית-נטענת.

* המידע אודות שיעורי המס ואגרות רישוי בכתבה נכון ליום פרסום הכתבה.

מתעניינים ברכב חשמלי?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בקרוב